Table of Contents
Het grote voordeel is dat je al een overzicht met activiteiten hebt, je hoeft alleen nog maar te kiezen en direct uit te voeren. Schrijf een artikel voor een vakblad of je lokale krant. Publiceer een artikel en zorg ervoor dat dit artikel gericht bij geïnteresseerden terechtkomt. Laat een persoonlijke foto onderdeel zijn van al je (digitale) publicaties, zodat je herkend wordt.
Creëer je eigen webinar. Liever geen online webinar? Organiseer een minicongres voor huidige en nieuwe klanten op locatie of in je eigen bedrijfspand (houten stempels). Houd met je bedrijf een open dag. Zorg voor aanwezigheid op vakbeurzen. Regel je eigen promotiepunt met materiaal. Draag je logo – pin op je blouse – of geef het weg – pennen of petjes – tijdens een beurs of congres
Houd je overzicht met contactpersonen in de media altijd up to date. Heb je nieuwe producten of diensten binnen jouw bedrijf ontwikkeld? Breng dezen dan onder de aandacht door een kort en krachtig persbericht te schrijven en publiceren. Klanten zijn op de hoogte van noviteiten en vinden ook sneller je bestaande assortiment.
Begin elke ochtend met minimaal één cold call. Doe dit natuurlijk alleen wanneer het binnen jouw vakgebied past, anders jaag je vaste of potentiële klanten weg en bereik je het tegenovergestelde van wat je beoogd had. Ontwikkel een slogan die goed weergeeft waar jouw bedrijf voor staat. Deze slogan kun je op meerdere plekken publiceren, zoals op je website of in je digitale handtekening die onder e-mails verschijnen.
Een goede en gepaste slogan wordt herkend. Wanneer je al een bestaande website hebt, kun je hier een blog aan toevoegen. Ook een nieuw blog met interessante artikelen vanuit je eigen expertise kan extra aandacht bij consumenten genereren. Plan tijd in om je blog gevuld te hebben met voldoende artikelen, voordat je overgaat tot de publicatie ervan.
Vanaf dat moment kun je dan periodiek nieuwe blogartikelen toevoegen. Had je al een blog? Check dan regelmatig of oudere informatie bijgewerkt moet worden. Door deze artikelen te updaten, hebben ze weer toegevoegde waarde. Creëer een apart deel op je website, waar je klanten in kunnen loggen. Schrijf tips. Mensen vinden het heerlijk om tips van anderen te lezen.
De tip van de dag – maak hem onderdeel van je voicemail, geef hem een vaste plek op je blog of voeg hem dagelijks toe aan je digitale handtekening. Naast blogartikelen met tips doen ook “how to’s” het goed. Je legt hierin uit hoe iemand zelf iets kan doen. Een “how to” kan naast tekst ook in beeld gebracht worden met een video die je online plaatst.
Is je website nog niet SEO-vriendelijk? Of weet je niet eens wat SEO is? Verdiep je in de materie en pas je website, blog en artikelen aan, zodat je geen kansen mist. Plaats FAQ’s op je website. Zorg voor een herkenbare domeinnaam die ook in zoekmachines goed scoort. Op bijna elke website kun je je aanmelden voor een nieuwsbrief.
Op deze manier kun je klanten of leveranciers op de hoogte houden van je bedrijfsactiviteiten. Nieuwsbrieven kunnen hard copy verstuurd worden, maar je kunt ook voor de eerder genoemde digitale versie kiezen. Let wel op dat je nieuwsbrieven met een vaste frequentie verstuurd. Mensen houden nu eenmaal van regelmaat en wanneer je de nieuwsbrief een tijdje zou overslaan, ben je snel van de radar verdwenen.
Je weet immers nooit wanneer je een potentiële klant tegen het lijf loopt. Investeer tijd in je huidige klantenbestand. Stuur een digitale enquête aan het eind van het jaar of na specifieke dienstverlening en vraag naar positieve ervaringen en mogelijke verbeterpunten. Heb je ook een overzicht van eenmalige klanten of klanten die na een langere periode nu geen zaken meer met je doen? Ga op onderzoek uit en achterhaal waarom ze geen gebruik meer maken van je producten of diensten.
Vraag klanten letterlijk hoe je hen van dienst kunt zijn. Stuur altijd handgeschreven bedankkaartjes. Stuur een (digitale) kaart met verjaardagen en feestdagen. Stuur een bericht aan deelnemers of bezoekers nadat je een open dag hebt gehouden of tijdens een congres hebt gesproken. Stuur een kopie (of link) van een interessant artikel door naar klanten of leveranciers met een persoonlijke boodschap waarom en je visitekaartje.
Wanneer je op dit moment niet kunt of wilt investeren in nieuwe producten of diensten, is er dan wellicht wel een markt die je nog niet bedient? Met een kleine aanpassing in het middel en eventueel de boodschap kan een nieuwe doelgroep dan toch bereikt worden. Als het binnen je vakgebied past, neem dan actief deel aan zakelijke events die je bedrijf in de spotlight zetten.
Organiseer een vrijdagmiddagborrel en deel nuttige contacten of marketingtips. Onderzoek je concurrent. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen wat hij en jijzelf aanbieden? Kun je deze informatie in je eigen voordeel omzetten? Doe samen met andere bedrijven – binnen of juist buiten je vakgebied – marketingactiviteiten (Trodatshop). Adverteer op de juiste plek, met de juiste boodschap, voor het juiste publiek
Deze tip vraagt echter om voorzichtigheid, want je wilt uitbreiden en niet het ene aandeel verminderen door er een goedkoper alternatief voor te creëren. Het tegenovergestelde kan ook: maak een uitgebreide of duurdere variant van een bestaande dienst of een product dat je al in je assortiment hebt. Je dient dan te achterhalen welke wensen je klanten hebben om in een bepaalde behoefte te voorzien.
Breng nieuwe producten onder de aandacht bij je publiek door gratis proefmonsters (indien mogelijk) weg te geven. Laat echte producten (dus geen proefmonsters) bij lokale bedrijven en in je eigen etalage zien. Word lid van een beroepsvereniging en neem deel aan netwerkmomenten. Stuur brochures naar leveranciers of beroepsverenigingen waar je lid van bent.
Je boekhouder, bank, uitzendbureau of jurist kan ook bijdragen aan je bekendheid. Maak gebruik van de leergierigheid en creativiteit van een marketingstagiaire. Let wel op dat er goede begeleiding voor de stagiaire is, zodat beide partijen de vruchten plukken van de stageperiode. Huur een keer een marketingexpert in voor specifieke tips die voor jouw bedrijf zullen werken.
Laat bestaande klanten die tevreden zijn een review schrijven. De ideeënbus doet het ook nog altijd goed, of het nu een fysieke brievenbus in de kantine is waarin je medewerkers hun ideeën kunnen delen, of een digitale bus op je website voor klanten en leveranciers. Een gedeelde marketinginspanning – zoals bijvoorbeeld bij lokale winkeliers – kan zeer effectief werken.
Regel een uitje voor bepaalde klanten, zoals het bijwonen van een voetbalwedstrijd of theatershow. Voorzie de kaartjes van een persoonlijke boodschap. Start met het sturen van zakelijke cadeaus en doe hier altijd een handgeschreven boodschap bij. Klantbetalingen: Hoe makkelijk is het voor klanten om te betalen? Breid je betaalopties uit indien mogelijk, want betaalgemak leidt tot extra omzet.
Table of Contents
Latest Posts
Stempels Verzamelen: Een Nieuwe Hobby - Stempels kopen & bestellen - Trodatshop.be
Stempels Beëdigde Vertalers Verspreid - Handtekeningstempels: Tijdbesparend en professioneel - Colopshop.be
Duurzame Buitenreclame Gaat Verder Dan ... - De impact van verlichting op gevelreclame - NVDeBruyn.be
Navigation
Latest Posts
Stempels Verzamelen: Een Nieuwe Hobby - Stempels kopen & bestellen - Trodatshop.be
Stempels Beëdigde Vertalers Verspreid - Handtekeningstempels: Tijdbesparend en professioneel - Colopshop.be
Duurzame Buitenreclame Gaat Verder Dan ... - De impact van verlichting op gevelreclame - NVDeBruyn.be